Kuntopyöräily

Kuntopyöräilyssä käytetty kuntopyörä on kuntoilulaite, jolla poljetaan paikoillaan. Kuntopyöräily on oiva tapa kehittää aerobista kuntoa sekä parantaa jalkojen kestävyyttä. Kuntopyöriä löytyy lähes jokaiselta kuntosalilta, mutta kuntopyöriä myydään myös kotikäyttöön. Kuntopyörien perusominaisuuksiin kuuluu vastuksen säätö, joka toimii samalla periaatteella kuin normaalin polkupyörän vaihteet. Uusissa kuntopyörissä löytyy erilaisia mittareita, kuten esimerkiksi matkan mittaus, kalorinkulutus, sykkeen mittaus ja ajan sekä matkan mittaus.

Kuntopyöräily on hyvä laji kun halutaan lisätä omaa aerobista liikuntaa sekä se on oiva apu laihdutuksessa. Kuntopyöräily sopii myös alkulämmittelyksi kuntosaliharjoittelulle. Kuntopyöräily on sopiva laji kaikentasoisille kuntoilijoille, sillä sen vastusta on mahdollista säätää. Kuntopyöräily kasvattaa kuntoilijan kestävyyttä sekä kehittää jalkojen lihaksistoa. Kuntopyöräily on helppo tapa lisätä omaa liikkumistaan.

Kuntopyöräilyssä voidaan käyttää esimerkiksi seuraavaa intervalliharjoitusta:

  • Tehokas intervalliharjoitus on harjoitus, jossa vaihtelevat tehokkaat toistot ja kevyemmät lepovaiheet. Alkuun poljetaan viiden minuutin lämmittelyjakso, vauhdin ja vastuksen tulee olla kohtuullinen, mutta ei liian raskas. Seuraavaksi poljetaan puolen minuutin pituinen jakso niin kovaa kuin mahdollista, jonka jälkeen poljetaan puolen minuutin pituinen jakso kohtuullista vauhtia. Näitä kahta toistetaan kaikkiaan viiden minuutin ajan. Seuraavaksi siirrytään seuraavaan intervallijaksoon, jossa ensin poljetaan minuutin pituinen jakso niin kovaa kuin pystyy ja seuraavaksi minuutin pituinen jakso kohtuullista vauhtia. Näitä kahta vaihetta toistetaan taas viiden minuutin ajan. Seuraavaksi tulee viimeinen intervallijakso, jossa ensin poljetaan 45 sekuntia niin kovaa kuin pystyy ja sama aika kohtuullista vauhtia. Näitä vaiheita toistetaan muutaman kerran.

Lopuksi poljetaan kevyellä vauhdilla palauttelujakso, noin viitisen minuuttia, tai kunnes sykkeet ovat madaltuneet normaalille tasolle.

Kuntopyöräily on hyvä laji, sillä se on loistava tapa kehittää omaa peruskestävyyttä. Se on helppo aloittaa, sillä siinä ei tarvita erityistä tekniikkaa ja sen voi aloittaa kuka tahansa. Kuntopyöräily sopii, vaikka olisi vähän kankea sillä se ei rasita niveliä juurikaan. Kuntopyörän säätäminen on helppoa, joten vaikka olisi huonokuntoisempikin, kuntopyöräily on oiva vaihtoehto. Sitä voidaan harjoittaa kuntosalilla tai kuntopyörän voi ostaa kotiinkin, jolloin saa treenata täysin omassa rauhassa ilman muita ihmisiä.