Pyöräilemisen edut

Pyöräily on loistava tapa lisätä omaa liikkumistaan, sillä se on erinomaista kunto- ja terveysliikuntaa. Se kehittää vartalon verenkiertoa ja hengityselimistöä unohtamatta jalkalihasten kehittymistä ja se parantaa nivelten liikkuvuutta. Pyöräily lisää tasapainoa ja parantaa koordinaatiokykyä. Ihmisen jalkalihakset ovat koko vartalon suurimmat lihakset, ja pyöräillessä juuri tämä lihaksisto joutuu töihin eniten. Jalkojen lihaksiston rasittaminen kuluttaa runsaasti energiaa, joten se on oiva aerobinen liikuntamuoto monille ihmisille.

Pyöräily sopii monille

Pyöräily on sopiva laji useille liikkujille, sillä sen vastusta voidaan säätää kuntoilijan tasolle sopivaksi. Pyöräileminen rasittaa melko vähän niveliä, sillä suurin paino kohdistuu pyörän satulaan eikä niinkään urheilijan nivelille. Siksi pyöräily sopii monille ylipainoisille ja esimerkiksi polvivaivaisille. Se on sopiva urheilumuoto rapakuntoisemmallekin, sillä rasitusta voidaan säätää täysin oman kuntotason mukaan. Esimerkiksi työmatkapyöräily on hyvä tapa lisätä omaa liikuntaansa. Työmatkapyöräilyllä on monia terveysvaikutuksia, sillä säännöllinen liikunta helpottaa painonhallintaa sekä auttaa pienentämään riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen tai sydän- ja verisuonisairauksiin.

Pyöräily on energiankulutukseltaan tehokasta ja sen aloittaminen on helppoa. Pyöräilyä voi harrastaa kuntopyörällä tai voi pyöräillä kaupunkiolosuhteissa, mutta pyöräillä voi myös vaikka luontopoluilla metsässä. Maastoon kuitenkin kannattaa lähteä vasta kun perusasiat ovat kunnossa, jotta vältytään ikäviltä seurauksilta. Kumpuilevat maastot ovat hyvää intervallimaista harjoittelua, sillä alamäissä kroppa saa levätä. Ylämäissä kroppa taas joutuu työskentelemään enemmän ja syke kohoaa.

Pyöräilyn terveysvaikutteet

Pyöräilyllä on selkeitä terveysvaikutteita, jotka tulevat esille säännöllisellä pyöräilyllä. Kortisolin eli stressihormonin tuotanto vähenee jo parinkymmenen minuutin pyöräilyn jälkeen. Säännöllisen pyöräilyn ansiosta riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin tai 2-tyypin diabetekseen vähenee. Säännöllinen kestävyysharjoittelu auttaa alentamaan verenpainetta sekä parantaa verenkierron ja sydämen toimintaa.

Pyöräily parantaa mielialaa, sillä endorfiinien, dopamiinin, serotoniinin ja noradrenaliinin pituisuudet nousevat tässä liikunnassa. Säännöllisesti pidempiä lenkkejä pyöräillessä harrastus toimii painonpudotuksen apuna, sillä pyöräilyllä voidaan kuluttaa satoja kaloreita jo pelkällä rauhallisella pyöräilyllä. Pyöräilyharrastus auttaa myös parantamaan kestävyyttä sekä kuntoa. Tärkeää kuitenkin kaikenlaisen urheilun jälkeen on jälkitoimet, eli jokaisen tulee pitää huolta omasta lihaksistostaan erilaisten lihashuollon venytysten (etenkin reidet ja pakarat) avulla.